خوزستان، تاریخی از شگفتی‌ها
نوشته شده توسط : سالیان

استان خوزستان یکی از استان‌های قدیمی ایران است که تمدن آن به هزاره سوم قبل از میلاد بر می‌گردد. در طول تاریخ، این سرزمین همیشه منطقه‌ای مهم و   استراتژیک  بوده است. تاریخ خوزستان شاهد جنگ‌ها، فرمانروایی‎ها، شکوفایی ها و دست‌درازی‌های زیادی بوده است. آثار به جای مانده از دوره‌ها و تمدن‌های مختلف گواه این تاریخ پر بار است.

سفر به خوزستان به خاطر وجود شهرهای دیدنی بسیار حداقل  تا ۴ تا ۶ روز زمان لازم دارد. در این مقاله سعی کرده‌ایم بر اساس همین زمان‌بندی راهنمایی برای سفر به استان خوزستان تهیه کنیم. اگر قصد سفر به این استان را دارید با  پارس توریسم  همراه باشید.

سفر خود را از تهران به سمت جنوب ایران آغاز می‌کنیم. در این مسیر از استان  فوق‌العاده زیبای  لرستان  می‌گذریم. اگر وقت زیادتری برای سفر دارید پیشنهاد ما این است که  چند ساعت را در محلات (مثلا برای صرف  یک وعده غذایی) و چند ساعت را در الیگودرز بگذرانید و از مناظر و دیدنی‌های این شهرها نیز دیدن کنید. پس از آن  در این مسیر سری به استان زیبای لرستان بزنید و از شهرهای دیدنی آن مانند شهر درود و خرم‌آباد دیدن کنید که این مستلزم داشتن دو روز وقت بیشتر است. زیرا لرستان به خودی خود بسیار دیدنی است.

دزفول

اولین شهری  از استان خوزستان که در آن توقف می‌کنید شهر دزفول است. با توجه به زمانی که برای سفر در نظر گرفته شده‌؛ چند ساعت برای بازدید این شهر کافی است.  ابتدا از تالاب هور مزرعه که بین دو رودخانه دز و کرخه است دیدن کنید. در حاشیه این تالاب نوعی برنج محلی معروف به برنج هویزه کشت می‌شود.

مسجدجامع دزفول نیز یکی از بناهایی است که دیدن آن را نباید از دست دهید. معماری این مسجد به قرن سوم یا چهارم  هجری باز می‌گردد. اگرچه معماری این بنا تقلیدی از معماری کاخ ایوان است اما با این وجود مسجد جامع دزفول بنایی فوق‌العاده است که ارزش بازدید دارد.

از دیگر جاذبه‌های شهر دزفول باید به روستای پامنار، تپه‌های چغامیش، پارک جنگلی شقایق و دریاچه شیهون(سد دز) اشاره کرد.

شوش

شهر شوش یکی از معروف‌ترین شهر‌های خوزستان است. همچنین شوش را می‌توان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان دانست که قدمت آن به دوران ما قبل تاریخ باز می‌گردد. آرامگاه دانیال نبی مشهورترین بنایی است که در این شهر قرار گرفته است. دانیال نبی پیامبر یهودی مربوط به  قرن ۷ قبل از میلاد است. کاخ آپادانا یکی دیگر از بناهای شوش است که شهرت جهانی دارد. این کاخ قصر زمستانی شاه‌های هخامنشی بوده است. دیوارهای کاخ از خشت و ستون‌ها همگی از سنگ هستند. اگرچه  این کاخ بزرگ به صورت کامل کشف نشده و امروزه در واقع چیزی جز چند ستون از آن باقی نماده است اما هنوز نشانگر شکوه و عظمت این شهر در تاریخ می‌باشد. از دیگر جاذبه‌های شهر شوش می‌توان به قلعه شوش، مقبره دعبل خزایی و… اشاره کرد.

شوشتر

شوشتر شهری با معماری دوره ساسانیان است. پر شکوه و با عظمت است که به شهر آسیاب‌های بادی معروف می‌باشد.

شهر شوشتر چهارمین شهر بزرگ خوزستان است. جالب است بدانید وجه تسمیه شوشتر به زمانی بر می‌گردد که شهر شوش رو به ویرانی می‌رفته است. ۶ فرسنگی این شهر شهری دیگر ساخته و چون این شهر هم خوش آب وهواتر و هم حاصلخیز تر از از شوش بوده نامش را شوشتر به معنای شوش بهتر گذاشته‌اند.

مهم‌ترین اثری که باید در شوشتر ببینید سازه‌های آبی آن است. این سازه‌ها که زمان ساخت آن به دوران هخامنشینان تا ساسانیان باز می‌گردد؛ مجموعه‌ای از پلها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب می‌باشد. این مجموعه را بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب فرانسه می‌دانند.

همچنین در شهر شوتر از روستای راهدار نیز دیدن کنید که ۴۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد. چشم‌انداز دشت هلور که  در این  روستا قرار دارد، تصویری فوق‌العاده دیدنی در بهار است.

از دیگر جاذبه‌های شهر شوشتر می‌توان به پل بند لشکر، بقعه براءبن مالک، پل حاج خدایی، مسجد جامع شوشتر و… اشاره کرد.

مسجد سلیمان

مسجد سلیمان شهر بعدی است که فاصله بسیار کمی با شوشتر دارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آبشار نگین، آتشکده گلگیر، شهر تاریخی بنه‌وار و… اشاره کرد.

اهواز

اهواز مقصد بعدی شماست. این شهر را می‌توان معروف‌ترین شهر خوزستان دانست. اهواز نیز مانند دیگر شهرهای خوزستان دارای قدمتی بسیار کهن است.

اهواز مرکز استان خوزستان است و از همین رو نسبت به دیگر شهرهای این استان امکانات رفاهی بیشتری دارد.

تالاب بامدژ یکی از جاذبه‌های  طبیعی اهواز است که ۴۰ کیلومتر با شهر اهواز فاصله دارد. آب خروجی تالاب در نهایت به دز می‌ریزد. تالاب بامدژ را می‌توان یکم مخزن طبیعی آب دانست. البته امروز این تالاب نیز مانند تالاب های دیگر خوزستان به علت مصرف بی رویه و ورود آلاینده‌ها در معرض خطر قرار گرفته است.

از دیگر جاذبه‌های شهر اهواز  باید به میدان چهار شیر، آبشار اهواز، پارک جزیره، پارک آبی، پل سیاه و… اشاره کرد.

 دیگر شهرها…

در سفر به  خوزستان بازدید از شهرهای آبادان، خرم‌شهر، بندر ماهشهر، هندیجان و شادگان را نیز فراموش کنید.

ایذه

و در اخر در راه برگشت ایذه آخرین شهر از استان خوزستان خواهد بود که خواهید دید. این شهر بسیار زیبا و سرسبز است. مهم‌ترین و معروف ترین جاذبه‌طبیعی آن را می‌توان دشت سوسن دانست. تالاب میانگران، سنگ نگاره کول فرح، نقش برجسته خونگ ارژنگ، آبشار شیوند،آبشار توف اسپید و… دیگر جاذبه‌های این شهر کوچک و زیبا هستند.

غذاهای محلی استان خوزستان

قلیه ماهی را می‌توان مشهورترین و حتی جذاب‌ترین غذای محلی مردم خوزستان دانست. تمام کسانی که این غذا را در خود شهر خوزستان امتحان کرده‌اند اعتقاد دارند که بهترین طعم ماهی را در آن لحظه چشیده‌اند.

حمیس توله‌ی دزفول (پنیرک)  را می‌توان یکی دیگر از غذای محبوب در خوزستان دانست. این غذا به نرگسی شباهت زیادی دارد و تنها تفاوتش با نرگسی  را می‌توان در نداشتن تخم مرغ دانست.

فلافل  نیز یکی از محبوب‌ترین و مشهور ترین غذای جنوبی‌هاست. خوزستان در واقع مهد این غذاست و آن را به تمام کشور گسترش داده است اما؛ هنوز هم فلافل خوزستان را در هیچجای ایران پیدا نخواهید کرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 فروردين 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: